Ooit was het beeld van een freelancer dat van een hoogopgeleide specialist in het zakenleven, maar dat beeld klopt allang niet meer. Met de explosieve groei van pakket- en bezorgdiensten is het aantal zzp’ers enorm gegroeid. Vrijwel alle bezorgers en fietskoeriers, maar ook steeds meer horeca- en magazijnmedewerkers zijn op papier eigen baas.
Jonge flexfreelancer hebben nauwelijks voordeel van het freelancebestaan. Ze moeten het doen zonder de wettelijke bescherming die een CAO en dienstverband biedt. Hier staat qua loon vaak weinig tegenover. De overheid zou tegen de schijnzelfstandigheid van gig-werkers moeten optreden, maar laat het afweten. staffyou vind dit een slechte zaak en neemt haar verantwoordelijkheid wel.
‘Wij nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als uitzendplatform serieus’, aldus Pavle Beslic, CEO van staffyou. ‘We zien dat concurrenten de freelance constructie gebruiken om een CAO te ondermijnen. Een jonge fietskoerier, die extra risico loopt is en geen vakantiegeld krijgt, moet je op zijn minst goed betalen. Daarom bieden wij als enige in de uitzendbranche een minimumtarief van €18.’
Het is dringen geblazen binnen de uitzend- en bemiddelingsbranche. Naast bekende namen als Randstad hebben zich veel nieuwkomers gemeld. staffyou diende zich in 2016 aan als vernieuwer met een digitaal platform. Hier kunnen opdrachtgevers in de horeca, retail en logistiek 24/7 flexibel personeel inhuren op basis van profielen met ratings en reviews. Staffyou heeft als enige in de uitzendbranche een hybride platform. Dit betekent dat medewerkers in loondienst zijn of werken op freelance basis.
Pavle Beslic: “Wij onderscheiden ons door maximale flexibiliteit voor opdrachtgevers én werknemers. Onze werkwijze draait om het bieden van kwaliteit, transparantie en respect, en dat werpt zijn vruchten af”.
2021 was een moeilijk jaar voor iedereen, maar met name in de uitzendbranche, waar de horeca een belangrijke opdrachtgever is. Toch heeft staffyou, ondanks de uitdagingen in 2021 een groei van ruim 570% doorgemaakt. “Hiermee zetten we de trend van vorig jaar door en blijven we exponentieel groeien. Bovendien waren wij voor het eerst winstgevend. Dit overtrof zelfs onze eigen verwachtingen”.
Pavle Beslic: ”Met de opening van de horeca en retail verwachten wij opnieuw een enorme groei in 2022. Ook zijn wij van plan om dit jaar een tweede investeringsronde te starten. We zien enorm veel kansen in de markt en willen maximaal uitbreiden”.